Book Review: Roger Bensky's Masque foudroyé

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Here the author borrows the symbolic imagery of the playwright in question and rather ingeniously articulates a further structural metaphor which seems to explain the nature of his work, going beyond description and into the real anthropomorphic subconscious which, it seems certain, allows us to understand the structures at hand in a new manner, in a way which focusses on the self-genesis of the medium. When one transcends the impulse to "translate" these images into an objective-descriptive symbolic logic or similar terms, one sees that Bensky has put his finger on the very imaginaire social on which the theatre depends, and in whose meta-language it is spoken beneath and beyond translation into discursive language.

Although he does not go into Dilthey's or Heidegger's philosophy of mind, we see that he has seized certain of the same psychological truths these two thinkers recognised. In the following passage, which heralds a later chapter devoted to phantasia and mimésis, one is reminded of the former philosopher's concepts of Erlebnisphantasie and Erlebnisausdrücken, also further examined by the latter, and their common Greek ancestry then seems to come as no surprise in an artistic and aesthetic context:

Nous reviendrons à la distinction capitale - voire à la synthèse conflictuelle -entre "phantasia" et "mimésis". Pour l'heure, articulons plutôt une contre-vision : derrière l'apparence d'une saisie extra-humaine, "olympienne", des choses, l'illumination de Bailly signifie en même temps une occultation, peut-être volontaire. De l'autre côté du fil d'Ariane - de la main de Thésée tenant cette attache à l'Amour, au passé, à la porte du réel, se tient non pas une apesanteur où la Figure redevient virginale [...] mais le Minotaure, tératos archétypal auquel il faut faire face. Or, celui qui ne sait point que le monstre intra-psychique l'attend, qui ne le voit même pas au creux de son labyrinthe, se trouve déjà en état d'hypnose. Il se peut que le secret véridique des monstres fabuleux - qu'ils se nomment Chimère, Méduse ou Minotaure - c'est de faire croire à leurs victimes éprises d'infini qu'ils n'existent même pas et que la dévoration de leur moëlle psychique est le chemin inexorable de l'extase.

Here, in short, Bensky uses the mythical structures he elaborates to explain the characteristics peculiar to Bailly's theatre, notably his treatment body, voice and time, which in turn, appear to enhance our view, in light of Bensky's paradigm, of theatre as a form.






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1.5.1997