Claude Gandelman (16.10.1936-5.5.1996): Liste des publications

Compilée par Susanne Feigenbaum et Eléonora Dvorkin1

Université de Haïfa

Books/Livres

(1966). Israël. Paris: Nathan.

(1986). Le regard dans le texte. Paris: Méridiens - Klincksieck.

(1989). Littérature et Folie. Paris: Ciba-Geigy.

(1991). Reading Pictures, Viewing Texts. Bloomington: Indiana University Press.

(1996). The Workshop of the Cabbalist: Jewish attitudes to Visuality versus Textuality from the Middle Ages to Marc Chagall; unpublished ms.

Articles

(1973a). Articles "Ionesco" and "Starobinski". Encyclopedia Judaica. Jerusalem.

(1973b). The inferno astratto of Thomas Mann. Revue de Littérature Comparée, 611-619.

(1974). Kafka as an expressionist Draughtsman. Neohelicon, II-3/4; 237-77. The same article in expanded form: 1979, Peinture, Cahiers Théoriques, 15, 202-239. The same article: 1983, Cuadernos Internacionales de Historia Psicosocial del Arte, 3, 46-69.

(1975a). Blake, Pre-Raphaelism, Art Nouveau and Joyce's Finnegans Wake. Orbis Litterarum, 30, 277-85.

(1975b). Abstraction et Empathie. Etudes Germaniques, 2. 179-92.

(1976a). The Drawings of Marcel Proust. ADAM, 394/396, 21-58.

(1976b). Proust en Israël. ADAM, 98-102.

(1976c). L'Expressionisme et le motif de l'écorché vif. Revue de l'Université de Bruxelles. 3/4, 395-415.

(1976d). L'écrivain du XXè siècle comme dessinateur. Separatum of the Acta of the 8th Comparative Lit. Congress, Academy of the Sciences of Hungary. 881-886.

(1977a). La Pietà de Naphta dans la Montagne Magique de Th. Mann. Etudes Germaniques, 2, 181-190.

(1977b). La dé-iconisation janséniste de l'art: Pascal, Philippe de Champaigne. Hebrew University Studies in Literature, 5/2, 213-243.

(1977c). Les doodles des grands écrivains et leur intérêt pour la recherche littéraire. Neohelicon, V-1, 77-90. The same article in Russian: 1978, Vramja y Muy (Tel Aviv). The same article in Spanish: 1979, Buletin, Journal of the Faculty of Letters, Mexico University U.N.A.M, 3, 36-43.

(1977d). Proust's draft copybooks: sketches of his dreams. American Imago, 34/4, 297-312.

(1978a). (with Itzhak Klein). Hegel's dialectic of Master and Slave as a model of the relation between artistic creation and aesthetic appreciation. Journal of Philosophy and Social Criticism, 3, 37-45.

(1978b). Une métaphore nietzschéenne cachée dans le Doktor Faustus de Th. Mann. Deutsche Vierteljrh.schrift f. Literaturwissenschaft- u. Geistesgeschichte. 52, 5, 511-520.

(1978c). Max Beckmann's triptychs and the simultaneous stage of the Twenties. Art History, I, 4, 472-483. The same article in German: 1981, Die Triptychen im Städel. Catalogue of the Städtische Galerie of the Städelsche Kunstinstitut, Frankfurt a/M, 102-15. Also published in: 1980, Max Beckmann: The Triptychs. Exhibition at the Whitechapel Art Gallery, London.

(1978d). The Semitic catharsis, Greek Tragedy, Christian Missa. Stand, Newcastle. 39-47.

(1979a). The multistability of signs/multistability as a sign. Semiotica, 28-1/2, 83-103.

(1979b). Léonard de Vinci et la Métastabilité des Formes. Peinture; Cahiers Théoriques, 15, 160-180.

(1979c). "Dialogue" - a dialogue with Prof. Louis Marin on the prohibition of images in Judaism. Peinture; Cahiers Théoriques, 15, 385-401.

(1979d). Finnegans Wake and the Anthropomorphic Landscape. Journal of Modern Literature. VII, 1, 39-50. The same article in Hebrew: 1978, Akh'shav, (April-May), Israel.

(1979e). Marcel Proust and Cubism. Art History, II, 3, 355-63.

(1981a). L'abstrait en peinture et en littérature: dé-iconisation et dé-sémantisation. Neohelicon, VIII,1, 203-212.

(1981b). Kokoschka, Kafka, Walt Whitman : le motif de l'écorché. Neohelicon. VIII-2, 119-39.

(1982a). Thomas Mann and the Theory of Cristalline Beauty. Orbis Litterarum, 37, 122-133.

(1982b). Philosophy as a sign-producing activity: The metastable Gestalt of Intentionality. Semiotica, 39-1/2, 45-54.

(1982c). La métastabilité de la conscience esthétique. Lectures, 10, (Univ de Bari). 55-63.

(1983a). Mains médiévales dans la peinture de Max Beckmann. In: Sleptzoff, Lola . Norms and Variations in Art. Essays in honour of Moshe Barasch; 194-203. Jerusalem: Magnes Press.

(1983b). La dialectique ordre/désordre comme sujet de l'oeuvre d'art visuelle et verbale. Semiosis, 4, 32, 31-48.

(1983c). Pour une vision "tri-dimensionnelle" du carré sémiotique: la métastabilité du sacré. Sémiotique et Bible, 30, 15-34.

(1984a). The Doktor Faustus of Thomas Mann as a drama of iconicity. Semiotica, 49-1/2, 27-47.

(1984b). "Doors" in Painting: the Semiotics of Liminality. Versus, quaderni di studi semiotici, 37, 55-70.

(1984c). Le texte littéraire comme carte anthropomorphe. Littérature, 53, 3-17.

(1984d). Remettre sur ses pieds hégéliens l'esthétique de la réception. Sigma, 81-93.

(1984e). The poem as a map: John Donne and the anthropomorphic landscape. Arcadia, 19/84, 224-252.

(1984f). Poésie et iconographie: le tympan futuriste de Zone d'Appollinaire. Arcadia, 18/84, 293-299.

(1984g). Para une vision tri-dimensional del cuadrado semiotico, Semiosis, Mexico, 12/13, 149-171.

(1984h) Du sens comme "Catastrophe", Catastrofi, Editioni dal Sud, dicembre 1984, 33-43.

(1985a). 'Monde renversé' et 'carré sémiotique'. Neohelicon, XIV/1, 153-175.

(1985b). Proust et le Cubisme. Peinture: Cahiers Théoriques, 1, 53-63.

(1985c). Problemas de lo non finito en el arte mexicano: sobre une cabeza totonaca en el museo antropologí co de Jalapa, Mexico. Annales del instituto de investigaciones estéticas. 52, 59-69. The same article in: Cuadernos Internacionales de Historia psicosocial del Arte, Barcelona, 2, 3-11.

(1985d). The semiotics of artistic signatures: a Peircian study. American Journal of Semiotics, 3, 73-109.

(1985e) Métastabilité, théorie de la catastrophe et la pensée de Sartre, Jean Paul Sartre, Scrittura, Impegno, Bari: Edizioni del Sud, 138-144.

(1986a). The "Scanning" of pictures, Communication & Cognition, 19, 1, 3-24.

(1986b) La carte à jouer et le "le monde à l'envers", Carte, gioco divinazione scrittura, Edizione dal Sud, 18, 1, 87-102.

(1987a). Sur l'art verbal d'un peintre-poète: Chagall cabaliste. Les mots La vie. 5, 103-124.

(1987b). Logos e "ingestone" mangiare il libro, Scrittura Sacra, Scrittura Profana, Adriatica Editrice, Bari, 61-77.

(1987c). La Bibbia come "firma di Dio" l`interpretazione cabalistica della Scrittura e del mito della "caduta nelle lingue, Carte Semoiotiche, Rivista dell` Associazione Italiana di Studi Semiotici, 3, (Ed.) La Casa Acher, 29-33.

(1987d). Le corps du roi comme "carte du royaume", Idéologie et propagande en France, Colloque organisé par l'Institut d'Histoire et de civilisation française de l'Université de Haifa , 19-25.

(1988a). A propos d'un bouc. Levant. 199-213.

(1988b). The Dialectic Functioning of Mukarovsk's Semiotic Model. In: Tobin, Y. (Ed.) The Prague School and its Legacy. Amsterdam, 265-273.

(1988c). Gestalt-Switches in Primitive Artifacts: The Application of a Gestalt Principle to Ethnology, Gestalt Theory, vol. 10, 4, (Ed.) Westdeutscher Verlag, 291-303.

(1988d). The semiotic square as a 'catastrophe'. Semiotica, 70-1/2, 79-98.

(1989a). The Metastability of Primitive Artefacts. Semiotica, 75-3/4, 191-213.

(1989b). Scatological Semiotics: The Revolution as Defecatory Process. The American Journal of Semiotics, 6/4, 13-31.

(1989c). By Way of introduction: Inscriptions as Subversion, Inscription in Painting, Visible Language XXIII, 2/3, 141-169.

(1989d). Représenter le verre, Traverses 46, 114-123.

(1989e). "Du sens commun comme catastrophe ". In: Deledalle, Gérard, ed. Semiotics and Pragmatics; Perpignan symposium on semiotics and pragmatics (1983). Amsterdam: John Benjamins, 255-265.

(1990a). (with Greene, Naomi). Fétichisme, Signature, Cinéma. Hors Cadre, 8, 147-161.

(1990b). Corps signe "zéro": Le paradoxe de la production du sens par la mode, Athanor, 1, Paris, 11-18.

(1991a). Sacrifice et tragédie. Athanor, 2, 7-19.

(1991b). From Metaphysical Aesthetics to Semiotics: Claudel, Malraux, Barthes as Interpreters of Oriental Civilisation for the West, Vision in History, ICLA, Tokyo, 513-520.

(1991c). Appropriation et fécalisation : le rôle de la scatologie dans l'imagerie et le langage sans-culotte, Studies on Voltaire and Eighteenth century , The Voltaire Foundation, 395-416.

(1991d). Philosophy as a sign-producing activity: the metastable Gestalt of intentionality, A.T.Tymieniecka (Ed.), Analecta Husserliana, XXXIV, 287-297.

(1991e). Jabès Cabbaliste. Levant, 4, 94-105.

(1991f). Folie de Céline. Levant, 4, 263-272.

(1992a). From hieroglyphics to synaesthetics: Ut signans pictura. Semiotica, 88-3/4, 361-368.

(1992b). Du visuel au textuel/ du textuel au visuel: formes de l'ecphrasis, Etudes Art et Littérature, Université de Jérusalem, 19, 76-88.

(1992c). John Donne et la Tradition de la carte antropomorphique, Le corps dans tous ses états, Presses Universitaires de Bordeaux, 137-142.

(1992d). A travers le Voile de l'Exile, Levant, 247-249.

(1993a). (with Farber, Assi). Iconizing the Text/Textualizing the Body: Judaism as a Grapho-Centric Religion. American Journal of Semiotics. 10/102, 11-34.

(1993b). (with Tasaka, Wakaba). Under Western Eyes: Regards sur l'Affiche au Japon. E.I.D.O.S, Tours: Université de François Rabelais; p. 59-71.

(1993c). La déconstruction de Mireille Weiland , Athanor , 4, Paris, 47-50.

(1994a). (with Doleve-Gandelman, Tsili). Corps-Texte/Texte-Corps: des rites juifs comme rites textuels. L'Homme, 129, XXXIV (1), 93-108.

(1994b). Les pictogrammes juifs: ruse théologique ou rite textuel , La Pensée de l'Image, PVV,

(1994c). Pan-textualisme de Kafka, Athanor, 5, 127-136.

(1994d). Poetry as Ecphrasis: Rilke, Celan, Exner. In: Mahlendorf, Ursula et Rickels, Laurence (Eds.). Poetry, Poetics, Translation; Festschrift in Honor of Richard Exner. Würzburg: Königshausen & Neumann, 107-122.

(1995a). Dans la moiteur de la nuit. Levant, 7, 131-134.

(1995b) Signes-"Metastables", Essays in honor of Thomas A. Sebeok, Cruzeiro Semiotico, Revista 22/25, 497-510.

(1995c). Postérité juive de Céline, Levant , juin 1995, 170-174.

(1996b). "Patri-arse": Revolution as Anality in the Scatological Caricatures of the Reformation and the French Revolution, American Imago, 53, 1, 7-24.

(1997a). Exécutions de Baubô. Voile, Contretemps, 146-153.

(1997b). Sign conception in the Judaic tradition. In: Posner, Roland; Robering, Klaus and Sebeok, Thomas A. (Eds.), Semiotik: Ein Handbuch zu den zeichentheoretischen Grundlagen von Natur und Kultur, 1, Berlin: Walter de Gruyter; 1183-1198.

(1998). "Reading Images". In: Michal Kelly (Ed.), Encyclopedia of Aesthetics, New York, Oxford: Oxford University Press, 2, 446-468.

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1. Ancienne étudiante de Claude Gandelman, Eléonore Dvorkin fait aujoud'hui son M.A. au Département de Français. A cette occasion, nous voudrions exprimer notre gratitude à Dr. Tsili Doleve-Gandelman, qui nous a donné de nombreuses indications utiles. Toute information concernant des publications non recensées pourra être adressée par e-mail: dvorkin_eleonora@mail.ru [RETURN / RETOUR]




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1999.12.04